Precondieet bij diabetes

Precondieet bij diabetes

Vermageren bij diabetes

Een gewichtsafname en een actieve levensstijl zijn de efficiëntste maatregelen in de strijd tegen diabetes. Sinds meer dan 30 jaar ondersteunen wij mensen bij een gezonde gewichtsvermindering. Juist voor diabetici is het Preconconcept uitermate geschikt, om gewicht te reduceren en terzelfdertijd de bloedsuikerwaarden te kunnen verbeteren.

U bent diabeticus en wenst te vermageren?

Start dan nu met het Precondieet – ter wille van uw gezondheid. Alle Preconproducten (shakes, soepen en repen) zijn bij diabetes zeer goed geschikt, omdat ze slechts een geringe bloedsuikerstijgende werking hebben. Daardoor vermindert de insulinebehoefte en de alvleesklier wordt ontlast. Het lichaam krijgt daardoor gunstige voorwaarden voor de vetafbraak en u beschermt terzelfdertijd uw spiermassa tegen afbraak. Met het Precondieet voldoet u aan de beste voorwaarden, om uw gewicht te verminderen en terzelfdertijd uw diabetische stofwisseling te verbeteren. Ook andere begeleidende ziekten, zoals hoge bloeddruk, vetstofwisselingsstoornissen of een vette lever, kan u gedurende het dieet verbeteren, zodat u uw gezondheidsrisico’s duidelijk kan reduceren.

Het Precondieet is zowel voor type 2- als ook voor type 1-diabetici met overgewicht geschikt. Het is belangrijk, voor het beginnen van het dieet met de arts te spreken, vooral als medicamenten (antidiabetica) worden ingenomen of insuline wordt ingespoten. De dosering van bloedsuikerverminderende medicamenten moet  aan de verminderde voedingsenergietoevoer (ca. 1000 – 1200 kcal) aangepast worden, om mogelijke hypoglycemiesrisico’s uit te sluiten. De noodzakelijke dosisvermindering moet steeds na afstemming met de behandelende arts gebeuren.

Tijdens het dieet moet de bloedsuiker nog regelmatig gemeten worden, om een hypoglycemie snel te herkennen resp. te vermijden.

Hypoglycemie

Mocht het toch tot een suikertekort (hypoglycemie) komen, dan moet vooreerst de bloedsuiker weer in een normaal bereik worden gebracht. Bij elkeen zijn de symptomen van een suikertekort een beetje anders, maar allen hebben in deze situatie hetzelfde nodig: koolhydraten.

Daarbij is het belangrijk, snelwerkende en langwerkende koolhydraten tot zich te nemen. Velen grijpen daarbij naar Nutella, koekjes en co. Deze suikerbommen brengen inderdaad de suiker naar boven, maar bevatten ook een hoop calorieën. Natuurlijk is het belangrijk, de bloedsuikerspiegel opnieuw te normaliseren. Om snel uit het suikertekort te geraken, neemt u best een beetje druivensuiker (ca. 20 g) of drinkt u een glas vruchtensap, gezoete tee, cola of limonade (geen lightproducten!) als snel werkende koolhydraten. Om de bloedsuiker verder te stabiliseren, eet u vervolgens nog een kleine koolhydratenbevattende maaltijd. Geschikt is een snee brood, een stuk fruit of een yoghurt.

Diabetes-

Hoe moet ik als diabeticus mijn normale maaltijd samenstellen?

Voor diabetici gelden in grote lijnen dezelfde voedingsadviezen als bij gezonde mensen. Informatie, hoe u uw zelfbereide maaltijd gebalanceerd samenstelt, vindt u in de Preconbordcheck. Lekkere recepten als inspiratie vindt u in onze receptendatabank.

Let vooral op een voedingsvezelrijke kost, want voedingsvezels vertragen de vertering van de koolhydraten, zodat deze langzamer in het bloed terecht komen. Daardoor verloopt de insulinecurve na de maaltijd vlakker. Daarnaast verhogen voedingsvezels de insulinegevoeligheid en zorgen voor een langer verzadigingsgevoel. Daarom moeten diabetici iets meer voedingsvezels per dag eten, namelijk rond 40 g per dag.

Voedingstips

  1. Eet steeds veel verse groenten, salade of rauwkost bij uw maaltijd. Dat zijn caloriearme en voedingsvezelrijke levensmiddelen.
  2. Kies bij rijst, noedels, brood en andere graanproducten steeds de volkorenvariante. Daardoor verhoogt u uw voedingsvezeltoevoer en verhindert u bloedsuikerverhogingen na het eten, omdat de koolhydraten langzaam worden afgebouwd.
  3. Vermijd zoveel mogelijk puur suiker – dat geldt in het bijzonder voor suikerbevattende dranken. Dit zijn niet alleen nodeloze calorieën, maar ze drijven ook de bloedsuikerspiegel en daarmee de insulinespiegel omhoog. Dat verhindert, dat lichaamsvet kan worden afgebroken.
  4. Bij de maaltijd kan u best een portie fruit eten, om uw «zoetbehoefte» te dekken. Kies voor suikerarmere fruitsoorten zoals bessen.

De Preconwebsite biedt geen medisch of juridisch advies. Dit artikel is geen wetenschappelijke verhandellng, maar dient enkel ter informatie.

De medische of voedingswetenschappelijke informatie vervangt geen medische consultatie, diagnose of behandeling. Wendt u bij allen vragen, die u betreffende een ziekte heeft, steeds tot uw behandelende arts.